Kosten koper (k.k.)
Kosten koper (k.k.)
Achter de vraagprijs van een woning wordt vaak de afkorting k.k. vermeld. Dit staat voor kosten koper. De kosten koper zijn de kosten die u, naast de koopsom, betaalt om eigenaar van een bestaande woning te worden. U betaalt de kosten koper altijd van eigen middelen, zoals spaargeld of een schenking. Op deze pagina leest u alles over de kosten koper, zoals met welke kosten u rekening moet houden, hoe u de kosten koper kunt berekenen en wanneer u deze moet betalen.
Wat is kosten koper?
Kosten koper wat houdt dat in?
Kosten koper wordt ook wel eens koperskosten genoemd. Dit zijn kosten die verbonden zijn aan de aankoop van een bestaand huis. De koper betaalt deze kosten naast de uiteindelijke koopsom. Het maakt hierbij niet uit of het uw eerste koophuis is, of dat u overstapt naar een volgende woning. De kosten koper bestaan officieel alleen uit overdrachtsbelasting en de notariskosten voor de eigendomsakte.
-
Overdrachtsbelasting
U betaalt in principe overdrachtsbelasting als u eigenaar wordt van een bestaande woning. Het standaard tarief voor overdrachtsbelasting is 2% van het aankoopbedrag. U hoeft dit niet te betalen als u een huis koopt voor minder dan € 510.000 en bovendien jonger bent dan 35 jaar. Deze vrijstelling van overdrachtsbelasting wordt ook wel de startersvrijstelling genoemd. Om gebruik te mogen maken van deze vrijstelling dient u de woning zelf te bewonen. Bovendien mag u niet eerder gebruik hebben gemaakt van de vrijstelling. Voor woningen waar u niet zelf in gaat wonen betaalt u het hoge tarief van 10,4% overdrachtsbelasting.
-
Notariskosten
Bij de overdracht van een huis bent u als koper verplicht om een notaris in te schakelen. Deze stelt zowel de akte van levering als de hypotheekakte op. Met de akte van levering zorgt de notaris ervoor dat de woning op uw naam komt te staan. De hypotheekakte geeft op zijn beurt de hypotheekverstrekker zekerheid dat het geleende geld door u wordt terugbetaald. Naast het opstellen van beide aktes rekent de notaris soms ook extra aktekosten of dossierkosten. De bijbehorende tarieven kunnen per notariskantoor verschillen. Het is daarom verstandig om de prijzen van verschillende notariskantoren met elkaar te vergelijken.
Overige kosten bij koop woning
Naast de officiële koperskosten zijn er nog andere kosten waar u als koper mee te maken kunt krijgen. Ook deze kosten worden vaak tot de kosten koper gerekend. Het gaat dan onder andere om de makelaarskosten, kosten voor de bankgarantie, taxatiekosten, kosten voor de bouwkundige keuring, advies- en bemiddelingskosten en de borgtochtprovisie voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Hieronder worden deze kosten nader toegelicht, zodat u kunt bepalen welke kosten relevant zijn voor uw woningaankoop.
-
Makelaarskosten
Hoewel het inschakelen van een aankoopmakelaar niet noodzakelijk is, wordt dit vaak wel aangeraden. Een aankoopmakelaar is immers goed op de hoogte van de lokale woningmarkt en heeft bovendien goede contacten. Dit vergroot doorgaans de kans op een succesvolle woningaanschaf. Bij de aankoop van een woning brengt de inzet van een aankoopmakelaar kosten met zich mee. Deze kosten worden ook wel makelaarscourtage genoemd. Deze bedragen gemiddeld 1,5% van de uiteindelijke koopsom.
-
Kosten voor bankgarantie
De verkoper van een woning vraagt vaak om een waarborgsom van 10% van de koopsom. U bent deze waarborgsom kwijt als u zonder geldige reden afziet van de aankoop van de woning. Het is daarmee een soort garantie voor de verkoper. In plaats van de waarborgsom zelf te betalen, kunt u ook een bankgarantie aanvragen. De bank staat dan garant voor het bedrag van de waarborgsom. De kosten voor het stellen van een bankgarantie bedragen 1% van het bedrag waarvoor de bank garant staat.
-
Taxatiekosten
Als u een hypotheek wilt afsluiten voor een bestaande woning, is het vanuit de hypotheekverstrekker verplicht om een taxatierapport te laten opstellen. Zo kan de hypotheekverstrekker een objectieve schatting maken van de waarde van de woning. Deze dient immers als zekerheid voor de lening. Om de woning te laten taxeren worden er kosten gemaakt. De taxatiekosten verschillen per taxateur.
-
Kosten voor bouwkundige keuring
Als u een huis koopt, kunt u een bouwkundige keuring laten uitvoeren. In veel gevallen kunt u dit zelf bepalen. Sommige hypotheekverstrekkers stellen het uitvoeren van deze keuring echter als eis. Een bouwkundige keuring biedt meer zekerheid, omdat tijdens de keuring de staat van de woning wordt gecontroleerd. Ook vermeldt het bijbehorend bouwkundig rapport eventuele onderhoudskosten of verborgen gebreken.
-
Advies- en bemiddelingskosten
Een hypotheek sluit u af met een hypotheekadviseur. Kiest u voor één van onze deskundige hypotheekadviseurs, dan maakt deze uw mogelijkheden op hypotheekgebied inzichtelijk. Ook helpt hij of zij bij het afwegen van financiële risico’s en het vergelijken van meer dan 100 verschillende hypotheekproducten. Ten slotte bemiddelt onze adviseur namens u met de hypotheekverstrekker. U betaalt hier advies- en bemiddelingskosten voor. U start bij ons altijd met een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek.
-
Borgtochtprovisie voor NHG
Koopt u een huis voor minder dan € 435.000? Dan kunt u mogelijk een hypotheek afsluiten met Nationale Hypotheek Garantie. NHG biedt u en uw hypotheekverstrekker extra zekerheid over de terugbetaling van de hypotheekschuld. Hierdoor kunt u maandelijks flink wat geld besparen. Voor het afsluiten van Nationale Hypotheek Garantie betaalt u een eenmalige borgtochtprovisie. Deze bedraagt 0,6% van de totale hypotheeksom.
Kosten koper berekenen
Hoeveel is kosten koper 2024?
De koperskosten worden berekend door alle bovenstaande kostenposten bij elkaar op te tellen. De hoogte van deze kosten worden grotendeels bepaald door de aanschafwaarde van het huis. Ook speelt uw mogelijke recht op de eerder genoemde startersvrijstelling en Nationale Hypotheek Garantie een bepalende factor bij het berekenen van de kosten koper. De hoogte van kosten koper verschilt hierdoor per woning en situatie. Om u een goed beeld te geven van hoe u de kosten koper kunt berekenen, hebben wij een voorbeeldberekening gemaakt. Deze volgt hieronder.
Kosten koper berekenen:
Rekenvoorbeeld
We gaan er in dit voorbeeld van uit dat u een huis koopt voor € 400.000. U sluit hiervoor een hypotheek af met Nationale Hypotheek Garantie. In deze situatie moet u rekening houden met onderstaande kosten. Voor de hoogte van deze kosten zijn wij, waar mogelijk, uitgegaan van gemiddelde tarieven. De hoogte van de kosten kan in werkelijkheid dus afwijken.
Officiële kosten koper berekenen:
Overdrachtsbelasting
(standaard 2% van de koopsom)
€ 8.000
Notariskosten
(gemiddeld € 1.250)
€ 1.250
Overige kosten bij koop woning berekenen:
Makelaarskosten
(gemiddeld 1,5% van de koopsom)
€ 6.000
Kosten voor bankgarantie
(0,1% van de koopsom)
€ 400
Taxatiekosten
(gemiddeld € 775)
€ 775
Kosten voor bouwkundige keuring
(gemiddeld € 350)
€ 350
Advies- en bemiddelingskosten
(afhankelijk van complexiteit)
€ 1.199
Borgtochtprovisie voor NHG
(0,6% van totale hypotheeksom)
€ 2.400
Totaalbedrag:
Door bovenstaande kosten bij elkaar op te tellen, komt u uit op een bedrag van € 20.374 dat u aan eigen geld moet inleggen. Heeft u recht op de startersvrijstelling? Dan betaalt u geen overdrachtsbelasting. De kosten koper komt dan uit op een totaalbedrag van € 12.374. Kiest u er bovendien voor om een huis te kopen zonder aankoopmakelaar of Nationale Hypotheek Garantie? Dan kunt u ook deze kosten buiten beschouwing laten. Het totaalbedrag komt dan uit op € 3.974.
Wanneer kosten koper betalen?
Het moment waarop u de kosten koper betaalt, hangt af van het soort kosten. De officiële kosten koper betaald u namelijk bij de notaris voordat de sleuteloverdracht plaatsvindt. Dit volledige bedrag moet vóór de overdracht op de rekening van de notaris staan. Betalen in termijnen is dus hierbij niet mogelijk. De overige kosten betaalt u op het moment dat u ze maakt of soms zelfs achteraf. Bij deze kosten is er soms wel de mogelijkheid om in termijnen te betalen.
Kosten koper financieren
Het is niet mogelijk om de kosten koper mee te financieren in de hypotheek. Een hypotheek mag namelijk niet meer dan 100% van de woningwaarde of koopsom bedragen. Dit betekent dat de bijkomende kosten altijd uit eigen zak betaald moeten worden. Er moet dus altijd eigen geld worden ingebracht bij het kopen van een huis. Het is wel mogelijk om een schenking in ontvangst te nemen en deze te gebruiken om de kosten koper te financieren.
Kosten koper aftrekbaar?
Een deel van de aankoopkosten van een woning mag worden opgegeven bij de Belastingdienst als aftrekpost. Dit betekent dat u de kosten in mindering mag brengen op uw belastbaar inkomen. Uw inkomen komt hierdoor lager uit, waardoor u minder belasting hoeft te betalen. U geeft hiervoor de kosten op in uw aangifte inkomstenbelasting over het jaar waarin u het huis heeft gekocht. Als u dus een huis aanschaft in het jaar 2024, dan geeft u de aftrekbare kosten op bij de belastingaangifte die u vanaf 1 maart 2025 kunt inzien, controleren en aanvullen. Hieronder wordt nader toegelicht welke van de eerder genoemde kosten aftrekbaar zijn en welke kosten niet:
Aftrekbare kosten:
-
Advies- en bemiddelingskosten
-
Notariskosten voor de hypotheekakte
-
Notariskosten voor inschrijving van de hypotheekakte bij het kadaster
-
Taxatiekosten voor het verkrijgen van de hypotheek
-
Bouwkundige keuring voor het verkrijgen van de hypotheek of NHG
-
Borgtochtprovisie voor Nationale Hypotheek Garantie
Niet-aftrekbare kosten:
-
Overdrachtsbelasting
-
Makelaarskosten
-
Notariskosten voor de akte van levering
-
Notariskosten voor de inschrijving van de eigendomsakte bij het kadaster
Kosten koper nieuwbouw
Een nieuwbouwwoning koopt u meestal vrij op naam. Dit wordt vaak afgekort als v.o.n. U betaalt dan geen officiële kosten koper. Dat wil zeggen dat er geen overdrachtsbelasting en notariskosten betaald worden.
Plannen om een huis te kopen?
Bent u van plan om een woning te kopen en wilt u precies weten wat uw kosten koper worden? Vraag dan direct een gratis oriëntatiegesprek aan met één van onze adviseurs. Zoek hiervoor onze dichtstbijzijnde vestiging of vraag direct een afspraak aan.
In onze begrippenlijst vindt u begrippen die vaak worden gebruikt bij het afsluiten van een hypotheek of verzekering, of bij het kopen van een huis.